مکتب اهل بیت(ع) بینشی نو

ساخت وبلاگ
 یک نگاه حسابگرانه از دیدگاه اقتصادی به خمس، نشان می دهد، بیت المال مسلمین چه درآمد هنگفتی از این بابت دارد که علاوه بر درآمدهای انفال می گردد.امروز ما خمس را تعطیل کرده و به جای آن مالیات را گذاشته ایم؛ دقیقاً مطابق نظام اقتصاد غربی -البته حکومت مشروع می تواند در مواقع ضرورت و نیاز مبرم مالیات نیز وضع کند.1اما این کار، ضرورت است نه یک امر اصالت دار- اولاً این مالیات از هر کسی گرفته می شود؛ از ثروتمندان و بی ثروتان. ثانیاً مقدار و درصد آن نیزدر آنچه از ثروتمندان و بی ثروتان اخذ می شود مساوی است که بر معیار عدالت نیست. خمس هم یک درصد مساوی است اما چون از مازاد از در آمد گرفته می شود  نه از هر چیز و نه از همۀ حقوق بگیران (از ثروت افزوده گرفته می شود نه به طور مطلق) عین عدالت است و به نفع دهک های پائین است.خمس از افراد فقیر گرفته نمی شود؛ فقیری که امسال نسبت به سال گذشته به دارائیش افزوده شده اما به حد تأمین مؤنه (نیازهای اساسی مانند مسکن) نرسیده خمس بر او واجب نیست.1-جامعه ای که اقتصادش دچار نظام غربی است باید مالیات بگیرد.آیت الله رضوی/نظام اقتصادی اسلام-ص79-80برچسب‌ها: نظام اقتصادی اسلام  |+| نوشته شده در  سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ساعت 16:40&nbsp توسط sultan  |  مکتب اهل بیت(ع) بینشی نو...
ما را در سایت مکتب اهل بیت(ع) بینشی نو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : razavi-bineshenoo بازدید : 22 تاريخ : دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت: 11:49

«در زبانها شایع است که امیرالمومنین علیه السلام بیت المال را در میان مسلمانان به صورت بالسویّه تقسیم میکرد به صورتی که به زبیر و غلام آزادشدۀ او سهم مساوی داد. و این را نشانۀ بزرگ عدالت آن حضرت می دانند. در حالی که این موضوع با این صورت، کاملاً نادرست است؛ نه تنها دلیل عدالت آن حضرت نیست بل اهانت بزرگی است به ساحت آن امام. آیا امیرالمومنین   برخلاف نصّ آیۀ زکات، برخلاف نصّ آیۀ خمس و برخلاف نصّ آیۀ فیء عمل کرده است!؟!آنچه او بالسویّه تقسیم کرد فقط درآمد خراج بود نه مطلق بیت المال، همان طور که بیان شد به فرد غیر مستحق و غنی هیچ چیزی از بیت المال نمی رسد. اموال خراجی، انباری و نیز صندوقی بود که جدا از اصل بیت المال، در کنار بیت المال قرار داشت.آیت الله رضوی/نظام اقتصادی اسلام-ص115برچسب‌ها: نظام اقتصادی اسلام  |+| نوشته شده در  یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ساعت 18:41&nbsp توسط sultan  |  مکتب اهل بیت(ع) بینشی نو...
ما را در سایت مکتب اهل بیت(ع) بینشی نو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : razavi-bineshenoo بازدید : 3 تاريخ : دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت: 11:49

 «دشواري تفكيك ميان آيات موجب آن گرديده كه باورهاي عجيب و غريبي براي بعضي از محققين اسلامي حاصل شود. به عنوان مثال معتقد مي‌شوند كه حيوانات نيز محشور خواهند شد. زيرا آيه «واذا الوحوش حشرت» را مي‌خوانند و چون براي آنها تفكيك دشوار است، به چنين باوري مي‌رسند.در مبحث «انسان شناسي» خواهيم گفت كه تنها انسان به دليل تعالي روح و جسمش به والاترين درجه كمال مي‌رسد و به همين جهت لايق حشر مي‌گردد. و حيوان فاقد آن روح است. زيرا آن روح روحي است كه علاوه بر «روح نباتي» و «روح حيواني» به انسان داده شده و او داراي سه روح است: دشواري تفكيك مسائل زيادي پيش مي‌آورد و اين مسأله يكي از آنها است.بهتر است به عنوان نمونه همين مسئله را بر اساس تفكيك آيات سورة تكوير ملاحظه كنيم مي‌فرمايد:بسم الله الرحمن الرحيم ـ اذا الشمس كوّرت: آنگاه كه خورشيد منقبض گردد.و اذا النجوم انكدرت: و نجم‌ها منكدر شوند ـ كره‌هائي كه از خورشيد نور گرفته و به چشم ما نوراني مي‌آيند، بي‌نور شوند.تا اينجا موضوع بحث آيه‌ها مرگ منظومه و كره زمين است.و اذا العشار عطّلت: و آنگاه كه پرها خالي شوند.و اذا الوحوش حشرت: و آنگاه كه عريان‌ها پديدار گردند. ـ معناي اصلي وحشي، «لخت» و «عريان» است چون حيوانات لباس نمي‌پوشند به همين خاطر به آنها وحشي گفته مي‌شود.و اذا البحار سجرت: و آنگاه كه درياها مشتعل شوند.اين سه آيه هم ناظر به نبأ عظيم و انفجار عظيم مجموعه كهكشانها هستند. و مراد از «خالي شدن پرها» آزاد شدن انرژي‌ها در اثر انفجار همگاني است. و آيه‌هاي سوم و چهارم سورة انشقاق، اين آيه را براي ما تفسير مي‌كنند. مي‌فرمايد: و اذا الارض مدّت ـ و القت ما فيها و تخلت. و مراد از «پديدار شدن عريان‌ها» اين است كه در انفجار مکتب اهل بیت(ع) بینشی نو...
ما را در سایت مکتب اهل بیت(ع) بینشی نو دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : razavi-bineshenoo بازدید : 21 تاريخ : دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت: 11:49